close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיני ירושה וצוואה

מערכת שורשד תמוז, תשפד10/07/2024

חלוקת עיזבון יכולה להיות תהליך מורכב ובעל ערך רגשי גדול עבור המעורבים. לעיתים קרובות, היא מובילה לסכסוך ולוויכוחים משפטיים

תגיות:
דיני ירושה וצוואה
צילום: freepik

תחום העיסוק של עורכי דין לדיני ירושה וצוואה הוא נושא מרתק שמתעסק בהעברת רכוש מדור לדור בתוך משפחה או לעיתים קרובות, מחוץ למשפחה. על מנת להבין את עקרונות ההורשה, כמו עריכת צוואה, התנגדות לקיומה, סכסוכים בין יורשים, ניהול עיזבון, תביעות פירוק שיתוף ועוד, עלינו להתעמק במערכת המשפט הנוגעת לעיזבונות, שכוללת את חוק הירושה, התקנות, סדרי הדין, חוק מיסוי מקרקעין, חוק המקרקעין, פסקי דין תקדימיים וספרות בתחום זה. לכל פעולה בנכסים ישנה משמעות כספים עצומה, לכן לפני כל פעולה חשוב לקבוע פגישת ייעוץ עם עורך דין צוואות וירושות עם רזומה עשיר, בעל ותק וניסיון

דיני ירושה וצוואה
צילום: freepik
בתחום, מומחה ומומלץ על ידי הלקוחות שלו.

כיצד ירושה מחולקת?
העקרונות הבסיסיים לחלוקת עיזבון הם:

  1. העברה בעקבות מוות: ירושה היא תהליך שבו הבעלות על רכוש המת עוברת לאחרים לאחר מותו.
  2. עדיפות הצוואה: מסמך זה הוא הדרך העיקרית שמאפשר לבעל הרכוש להעביר את רכושו על פי רצונו לאחר מותו. עריכת צוואה על ידי עורך דין עשויה לקבוע מי יהיו היורשים, את חלקם בעיזבון, ואף עקרונות נוספים כגון תנאים לרשת.
  3. חלוקת ירושה על פי חוק: כאשר אין הוראה של המצווה, אחרי מותו של בעל הרכוש, היורשים הקרובים מקבלים את הרכוש של המת.
  4. עדיפות יורש קרוב: קרובי המשפחה זכאים לירושה לפני קרובים רחוקים או מי שאינם קרובי משפחה.

התמודדות עם סכסוכי ירושה
חלוקת עיזבון יכולה להיות תהליך מורכב ובעל ערך רגשי גדול עבור המעורבים. לעיתים קרובות, היא מובילה לסכסוך ולוויכוחים משפטיים, בעיקר במקרים שבהם המת השאיר צוואה שאינה שוויונית, או שישנם יורשים שמתנגדים לתוצאות חלוקה על פי החוק. בין האתגרים המרכזיים:
  1. צורך בפרשנות והבנה של חוקי הירושה – ברוב הפעמים, הדין והחוק מורכב ודורש פרשנות מקצועית של עורכי דין מומחים כדי להבין את זכויות היורשים.
  2. קיומה של צוואה בעייתית – במקרים בהם קיים מחלוקת לגבי הצוואה, לדוגמא אם היא לא שוויונית; יש חשש שזויפה; המצווה לא היה כשיר; הכריחו אותו לעשותה באמצעות השפעה בלתי הוגנת; התמודדות עם תנאים מיוחדים שנכתבו בה או פרשנות רצון המוריש, עלולה להוביל להתנגדות לקיומה, ולגרום לסכסוכים משפחתיים. לפיכך, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מוקדם לפני כל פעולה, כמו עריכת צוואה או בקשה לקיומה.
  3. מה נכלל במסת נכסי העיזבון – מלחמות בין אחים יורשים מתרחשות פעמים רבות עקב טענות כי נכס מסוים נכלל או לא נכלל בעיזבון, וכן טענות לחובות של העיזבון או חובות כלפיו.
  4. כיצד הירושה תחולק – שאלות רבות עולות בעניין זה, כמו בקשה לבית משפט להורות על חלוקת עיזבון, תביעת פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים, בקשה להורות לבנק לחלק כספים של המנוח ועוד. בעניין זה יצוין, כי במסגרת השיקולים בעת עריכת הסכם בין יורשים, הם בדרך כלל מעוניינים גם לדאוג לחסוך במיסוי מקרקעין.



סיכום
דיני ירושה וצוואה הם מהמורכבים במערכת המשפט. לכל פעולה, אף התמימה ביותר יכולה להיות השפעה מהותית על הנכסים שיתקבלו. לכן חשוב מאוד להיוועץ בעו"ד מנוסה, מקצועי ואמין.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה